Chatbot Sanne: praten over zelfmoord helpt

EO en 113 Zelfmoordpreventie willen taboe doorbreken

Depressie en suïcidale gedachten onder jongeren is een groot maatschappelijk probleem. Zelfmoord is in deze groep doodsoorzaak nummer 1. De Evangelische Omroep en 113 Zelfmoordpreventie hebben gezamenlijk chatbot Sanne ontwikkeld om zelfmoord onder jongeren bespreekbaar te maken. 

Het gesprek aangaan

Judith de Heus, klinisch psycholoog en manager hulpverlening bij 113: “Een belangrijke sleutel in zelfmoordpreventie is de betrokkenheid van de omgeving. In gesprek zijn over negatieve gedachten helpt. Door in gesprek te gaan met chatbot Sanne leer je hoe je depressie kunt herkennen en hoe je het gesprek kunt aangaan.

113 is continu op zoek naar laagdrempelige methoden om mensen met gedachten en vragen over zelfmoord te bereiken. Je kunt met onze hulpverleners bellen en mailen, maar jongeren begeven zich vooral online. We merken dat chatten met hen goed werkt. Jongeren zijn vaak al bekend met het fenomeen chatbot. Die mogelijkheid voegen we nu toe. Met Sanne hopen we dat we een nieuwe manier gevonden hebben om jongeren hun schroom te laten overwinnen en contact te laten leggen. Dat geldt ook voor de mensen in hun omgeving.”

Tweestrijd

De chatbot is ontwikkeld in het kader van het documentaire-drieluik Tweestrijd dat de EO vanaf 11 april uitzendt op NPO3. In dit programma worden depressieve en suïcidale jongeren gekoppeld aan jongeren met een terminale ziekte. Met Tweestrijd willen de makers en de deelnemers meer begrip creëren voor ernstige depressie en het onderwerp zelfmoord bespreekbaar maken. De chatbot Sanne is bedoeld om, los van de tv-uitzendingen, een platform te bieden voor het gesprek over zelfmoord.

Hoe ziet de chatbot eruit?

 

Chatten met Sanne kan via eo.nl/tweestrijd   


De documentaire-drieluik Tweestrijd is te zien op woensdag 11, 18 en 25 april om 21.38 uur, EO NPO3.