Verontrustende inhoud op internet

Veel mensen die zijn overleden aan zelfmoord hebben vooraf signalen gegeven. Hiermee trokken ze aan de bel. Daarom is het van groot belang om in te gaan op deze signalen en zelfmoordgedachten te bespreken. Door verontrustende inhoud op internet en social media te zetten, geven mensen signalen af. Het is goed om deze signalen te leren herkennen en er gepast op te reageren.

Hoe herken je signalen?

Zet de eerste stap om zelfmoord bespreekbaar te maken en professionele hulp op gang te brengen. Hoe? Herken signalen door te letten op verontrustende inhoud op internet en social media.

Statusupdates en tweets kunnen een signaal zijn voor zelfmoordgedachten- of gevoelens, bijvoorbeeld:

  • Over de dood, doodgaan, dood willen zijn of zelfmoord

expliciet bijv. ‘Ik wil dood’, 'Ik maak er een eind aan.', 'Ik kan maar beter dood zijn.', 'We hoeven geen nieuwe afspraak te maken. Volgende week ben ik er toch niet meer.'

Cryptisch bijv. ' De wereld/iedereen is beter af zonder mij.’, ‘Ik kan niet meer.’ ‘Ik ben zo moe.’, 'Jullie zullen geen last meer van mij hebben.’, ‘Ik trek het allemaal niet meer.’, 'Laat allemaal maar.', ‘Het spijt me dat ik zoveel ellende heb veroorzaakt.’ Maar ook berichten over manieren om zichzelf te doden.

  • Stemmingswisselingen, boosheid en frustratie

‘Life sucks.’, De wereld is k*t’, ‘Krijg allemaal de k*lere’.

  • Verwijzingen naar roekeloos en impulsief gedrag

drugsgebruik, overmatig alcoholgebruik, opzoeken van gevaarlijke situaties

Via social media kunnen signalen ook op non-verbale manier geuit worden, bijvoorbeeld:

  • Herhaaldelijk gebruik van negatieve emoticons

negatieve emoticons.jpg

  • Verontrustende hashtags

#zelfmoord, #ikwildood, #KYS (Kill yourself), #bluewhalechallenge, #sue (suicide, vnl. Instagram)

  • Delen van pro-suïcidale content

          Berichten/reacties met (de vraag naar) zelfmoordmethodes, foto’s, filmpjes

Hoe reageer je?

Het is niet eenvoudig om op verontrustende berichten of statussen te reageren. Het kan soms zelfs afschrikken. Hoe zal jouw vriend op jouw reactie reageren? Wat als de post een grap is? Wat doe je als er echt problemen zijn? Toch is het belangrijk om te reageren. Wees daarbij duidelijk in je communicatie.

  • Steek de reikende virtuele hand uit: laat weten dat je je zorgen maakt om je vriend vanwege zijn bericht/status en dat hij er niet alleen voor staat.
  • Wees duidelijk in je reactie: gebruik geen communicatiemiddelen die voor verwarring kunnen zorgen, zoals een vind-ik-leuk of emoticon. Dit kan verkeerd worden geïnterpreteerd.

Tips om te reageren op verontrustende inhoud

Benoem wat je ziet. Zie je dat iemand het moeilijk heeft, benoem dit dan. Je toont hiermee je betrokkenheid.

  • ‘Hi Jan, ik lees dat je het moeilijk hebt.’
  • ‘Het valt je erg zwaar, hé?’
  • ‘Hé Piet, het lijkt wel of je het niet meer ziet zitten.’

Zeg wat je voelt. Laat de ander weten dat om hem geeft, dat je je zorgen maakt om hem.

  • ‘Erik, ik maak me zorgen als ik lees dat je het niet meer ziet zitten.’

Oordeel niet. Blijf rustig en laat de ander zijn verhaal doen. Toon begrip voor de gevoelens die hij heeft.

Respecteer de ander. Wil de ander het niet hebben over wat hem dwarszit, respecteer dit dan. Bied een alternatief, bijv. ‘Ik begrijp dat je het er met mij niet over wilt hebben. Met wie zou je dit wel eventueel willen bespreken?’

Hulp bieden

Acute nood

Is er sprake van een acute situatie? Bel dan 112. Houd de contactgegevens van je vriend bij de hand en laat hem niet alleen.

Samen hulp zoeken

Is de ander goed aanspreekbaar, bespreek dan samen met hem welke hulp het beste bij hem past.

113 Zelfmoordpreventie

113 is de crisislijn voor suïcidepreventie en is 24/7 bereikbaar via 0900-0113 of via de chat. Je kunt er ook terecht voor kortdurende online of telefonische therapie, zelfhulp, overleg en advies.

Huisarts

De huisarts kan direct helpen of doorverwijzen naar een hulpverlener (therapeut, psycholoog of psychiater) in de buurt of een officiële instantie voor de geestelijke gezondheidszorg.

Huisartsenpost

Buiten kantooruren kun je contact opnemen met de huisartsenpost die de huisarts vervangt als de praktijk gesloten is. Zij kunnen contact opnemen met de crisisdienst.

SEH

Voor de SEH geldt hetzelfde als de huisartsenpost. De Spoedeisende hulp kan, indien nodig, de crisisdienst inschakelen.

Melden van verontrustende inhoud op social media

Het is mogelijk om verontrustende inhoud op social media te melden. Via onderstaande icoontjes vind je snel de juiste pagina’s.

facebook melden verontrustende inhoud.jpg Twitter melden verontrustende inhoud YouTube melden verontrustende inhoud Instagram melden verontrustende inhoud Pinterest melden verontrustende inhoud Wordpress melden verontrustende inhoud

De inhoud van deze pagina is gebaseerd op informatie van de website van het Vlaamse Zelfmoord 1813.