Bereikbaarheid 113 Zelfmoordpreventie

14 december 2019
Foto telefoon

Nu steeds meer mensen 113 Zelfmoordpreventie weten te vinden, krijgen we af en toe vragen rondom de bereikbaarheid van onze hulplijn. 

Wij beantwoorden gemiddeld 85% van de chats en telefoonoproepen de eerste keer. Wanneer mensen die bellen moeten wachten is het mogelijk op onze voicemail een terugbelverzoek achter te laten. We bellen dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval dezelfde dag nog terug vanaf een anoniem nummer. Binnen een dag bereiken wij naar schatting in totaal 90 tot 95% van de mensen die contact opnemen.

Omdat wij goed weten hoe de vraag over een dag ontwikkelt, kunnen wij de roosters afstemmen op de vraag. Met name in de nacht, als het normaal erg rustig is en bij pieken die kunnen ontstaan door (onverwachte) media-aandacht voor zelfdoding kan dit beantwoordingspercentage tijdelijk lager zijn. Wij hebben een speciaal protocol, waarin in nood extra mensen kunnen worden ingezet. Het kan zijn dat mensen die ons willen bereiken moeten wachten bij drukte in de lijnen. We plaatsen in dat geval banners op de website en hebben een meldtekst voor hulpvragers dat in geval van acute nood altijd direct 112 gebeld moet worden. Bellers kunnen bovendien een voicemail bericht met een terugbelverzoek achterlaten.
 
In 2018 zijn er 70.000 crisisgesprekken gevoerd waarvan telefonisch 22.000 en 48.000 chats. Daarnaast zijn er ruim 12.000 behandelsessies (mailtherapie) gegeven.