De publiekscampagne ‘De vraag van je leven’ heeft aantoonbaar positieve effecten

25 november 2020
De vraag van je leven

113 Zelfmoordpreventie heeft in 2017 een nationale publiekscampagne uitgerold. De campagne De vraag van je leven was zowel gericht aan het algemene publiek als aan huisartsen en andere professionals. Het doel van de campagne was het doorbreken van het taboe op praten over suïcide, het herkennen van signalen van suïcidale gedachten, het geven van concrete tips en handvatten over hoe je hiermee kan omgaan en erop wijzen dat je terecht kunt voor hulp bij hulpverleners in de buurt of anoniem bij 113. Het was voor het eerst dat er in Nederland een landelijke suïcidepreventie campagne werd gevoerd. 

Over het onderzoek
Om inzicht te krijgen in de effecten van de campagne zijn er op 4 momenten vragenlijsten afgenomen onder het algemene publiek: Voor de start van de campagne, vlak erna, een jaar later en twee jaar later. De resultaten laten zien dat de campagne vooral zichtbaar was onder jongeren onder de 25 jaar. De mensen die aangaven dat ze de campagne hadden gezien, toonden zich meer open voor het zoeken naar hulp bij psychische problemen. Ook waren ze aanzienlijk meer bekend met 113 Zelfmoordpreventie dan de mensen die de campagne niet hadden gezien. Het onderzoek laat zien dat de campagne de houding van mensen ten aanzien van het zoeken van professionele hulp heeft verbeterd en dat is een belangrijke stap om het negatieve stigma rondom psychische problemen te doorbreken.

Het gehele onderzoek is recent gepubliceerd in Journal of Affective Disorders en lees je hier.