Denk je aan Zelfmoord?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten. 

 

 

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken
Fryske Reklamepriis

GGD Fryslan wint Fryske radio-reklamepriis

Donderdag 17 januari om 11.00 is de 17e Fryske radio-Reklamepriis (FRP) uitgereikt door Geart Benedictus fan de Fryske Beweging aan GGD Fryslân (Gemeentelijke Gezondheidsdienst Friesland).  

Met nog twee andere genomineerden te weten: Christelijke Bibliotheek voor Blinden en Slechtzienden met ‘Passend Lezen’ en erotiekwinkel Euphoria uit Heerenveen met het spotje 'Nieuwe dingen ontdekken in de slaapkamer?', kreeg radiocampagnespot ‘Stel de vraag van je leven’ van 113 Zelfmoord Preventie’ 57% van alle publieksstemmen.

Manager GGD Fryslân Frans Haenen van het projectteam Supranet Fryslân kreeg uit handen van Geart Benedictus (Ried fan de Fryske Beweging) het bekende Grutte Pier-beeldje, de oorkonde en in check ter waarde van €250,-. Aansluitend zijn de bedenkers van het winnende spotje; inspreker en producent Syb van der Ploeg (zanger band ‘de Kast’), Geertje Spijkerman (schrijfster), Nico Outhuijse(producer en studio) en Roely Boer (schrijfster) in het zonnetje gezet.

Volgens de jury: Een gewone vraag; ‘Hé alles goed?’, gevolgd door een pijnlijke stilte. De radioluisteraar zal de oren opsteken en zijn aandacht richten op het uitblijvende antwoord. Wegzappen, dat doet men niet bij radioreclame. Juist die indringende sfeer confronteert. Persoonlijk vragen stellen werkt zeker bij radioreclame. Het zet je als luisteraar aan het nadenken. Het Fries is hier op een natuurlijke wijze gebruikt. Daardoor zal de doelgroep het onderwerp van deze campagne heel goed begrijpen. De stem van de inspreker is van de bekende Friese zanger en tevens producent Syb van der Ploeg. De uitdrukking van de indringende boodschap, geheel zonder muziek, past helemaal bij het doel. Persoonlijk vragen stellen ook al volgen ongemakkelijke stiltes. Hopelijk wordt hierdoor een ‘nieuw’ taboe doorbroken. Met reden wordt er niet teveel informatie gegeven, dat zou afleiden, maar wel één hele belangrijke boodschap; durf die vraag van je leven te stellen.

De ‘Fryske ReklamePriis’ is in het leven geroepen om het gebruik van de Friese taal of een Friese streektaal in reclame-uitingen te stimuleren. De FRP is een initiatief van de Ried fan de Fryske Beweging. Op 14 maart 1995 werd de eerste FRP uitgereikt en die was toen alleen nog voor radioreclame. In 1999 is de eerste Friese televisiereclameprijs uitgereikt.

Het originele levensgrote beeld van Grutte Pier (Grote Pier, c.a. 1480-1520) is gemaakt door beeldhouwer Anne Woudwijk en staat in Kimswerd. Bij de FRP staat het beeld voor het zelfbewust gebruiken van het Fries in de communicatie. Het is met de FRP een kwestie van volhouden met Friestalige reclames bij hoog en bij laag, t.o.v. een grote overmacht aan Hollandstalige commercials. Het Grutte Pier-beeld heeft dan ook de uitstraling van zwaar, groot, sterk en onverzettelijk.

Meer informatie zie ook op www.fryskereklamepriis.frl