Denk je aan Zelfmoord?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten. 

 

 

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken
Interview: 'Er ligt nog te veel een taboe op schulden'

Interview: 'Er ligt nog te veel een taboe op schulden'

De coronacrisis raakt een groot aantal mensen financieel. Jongeren en flexwerkers die hun baan zijn kwijtgeraakt. Ondernemers die inkomsten missen en noodgedwongen hun financiële reserves uitputten. Ondanks deze geldzorgen wachten mensen vaak lang met het zoeken naar hulp. Uit schaamte, maar ook omdat zij de weg naar hulp niet goed weten te vinden. 

Geldzorgen en schulden kunnen permanente stress veroorzaken. Mensen met financiële problemen lopen een groter risico op zelfdoding. Om de drempel naar hulp te verlagen, kunnen mensen op de website Geldfit.nl terecht. Ook is het mogelijk om via het gratis telefoonnummer 0800-8115 anoniem advies te krijgen. Stichting 113 zelfmoordpreventie ondersteunt als partner deze recent geopende hulplijn.

Om meer te weten te komen over wat Geldfit nu werkelijk doet en wie er naar Geldfit bellen, stelden we een aantal interviewvragen aan Frederieke Kokol, operationeel Manager Geldfit.

Interview: 'Er ligt nog te veel een taboe op schulden'


Wat voor mensen melden zich bij Geldfit?

Dit verschilt ontzettend. We krijgen voornamelijk telefoontjes van mensen in de leeftijdscategorie 25-44 jaar, maar ook andere leeftijdscategorieën weten ons te vinden. We spreken ook vaak met ouderen, die weer hele andere problemen hebben dan jongeren. Het kunnen particulieren zijn, maar ook zakelijke hulpvragers bellen ons. Bijvoorbeeld ZZP’ers die door Corona in zwaar weer terecht zijn gekomen. Ook zien we dat mensen voor iemand anders bellen, voor een zoon of dochter of voor een buurvrouw. Soms met een specifieke hulpvraag en soms om te vragen hoe ze het gesprek kunnen aangaan met diegene waarvoor ze bellen. Geen gesprek is hetzelfde.

Wanneer is het tijd om contact op te nemen met Geldfit?

Iemand met geldzorgen, schulden, of andere financiële problematieken kan altijd bellen. Het meest gunstig is, als iemand al hulp zoekt voordat de grotere problemen zich aandienen. Als iemand bijvoorbeeld aanvoelt dat hij zijn vaste lasten in de toekomst niet meer kan betalen of als de eerste achterstanden ontstaan. Vaak is het probleem dan nog makkelijker aan te pakken met hulp van een instantie. Als de problemen al groter zijn en iemand weet niet meer wat hij of zij moet doen, dan moedigen wij ook altijd aan om te bellen. Wij luisteren naar het verhaal en denken mee waar iemand het beste naar toe kan gaan met zijn of haar probleem, of dit nou groot of klein is.

Wat doen jullie concreet als iemand 0800-8115 belt?

Ten eerste zijn we altijd blij als iemand ons heeft gevonden voor hulp. Dit geven we dan ook aan, het is altijd knap als iemand die eerste stap zet. We zijn een luisterend oor, we willen graag het hele verhaal weten en stellen daarom in het gesprek aanvullende en verdiepende vragen. Vragen zoals, welke schulden zijn er allemaal, hoe hoog zijn deze schulden, heeft u al contact met de schuldeisers gehad of heeft u al eerder hulp van een instantie gehad, zijn voorbeelden. Als het verhaal helder is gaan we in onze interne database kijken wat er allemaal te vinden is qua interventies. Het advies wat wij geven is gevormd door het verhaal van de hulpvrager, de geboden hulp die het meest passend is bij het verhaal van de hulpvrager en wat de hulpvrager graag zelf wil.

Is het zoiets als de schuldsanering?

Nee, dit zijn twee compleet verschillende termen. De Nederlandse Schuldhulproute (eigenaar van Geldfit.nl) is de route die een hulpvrager beloopt om de juiste hulp te krijgen. De route kan starten bij één van de verschillende kanalen, door middel van de test of een telefoongesprek. Hier zal uiteindelijk een passend en persoonlijk advies uitkomen. De Schuldsanering is één van de twee minnelijke schuldhulpverlening trajecten.

Interview: 'Er ligt nog te veel een taboe op schulden'


De meest voorkomende oorzaken voor geldproblemen?

Het kan door een zogenoemd ‘life-changing event’ zijn. Bijvoorbeeld een scheiding, verlies van een dierbare, ziekte of werkloosheid. Het wegvallen van inkomen, het verhogen van de uitgaven of het wegvallen van een persoon die de administratie bijhield kan grote gevolgen hebben. Als er niks verandert aan het budgetplan zal dit uiteindelijk zorgen dat het uit balans raakt. Ook compenseren van bijvoorbeeld een gemoedstoestand kan voor schulden zorgen of te veel geld uitgeven, geld wat je eigenlijk niet hebt. Ook kan het zijn dat je vaste lasten structureel te hoog zijn voor het inkomen wat je hebt, hierdoor kunnen er achterstanden ontstaan. Daarnaast horen we ook dat corona voor achterstanden en schulden zorgt. Door corona kan het inkomen wegvallen of iemand is ziek geworden.

Psychische nood?

Schulden zijn psychisch zwaar en moeten niet onderschat worden. We vinden het belangrijk dat men zich gehoord voelt en zullen ook de tijd voor iemand nemen. We zijn gespecialiseerd in het geven van advies waar iemand met financiële problemen het beste terecht kan, maar zullen ook altijd meedenken als iemand nog meer hulp wil of nodig heeft.

Wat zijn do’s en don’ts?

Een absolute Do is: zoek hulp! We weten dat er veel schaamte op het onderwerp schulden ligt, maar langer met schulden blijven rondlopen zorgt er alleen maar voor dat je dieper in de problemen komt. Als je geen naaste hebt die je in vertrouwen kunt nemen, kun je altijd ons nummer bellen. Wij werken anoniem en nemen de tijd voor je verhaal. Hoe eerder je hulp zoekt, des te eerder de problemen aangepakt kunnen worden. Dit hoef je niet alleen te doen, er zijn veel instanties die je kunnen helpen en ondersteunen.

Interview: 'Er ligt nog te veel een taboe op schulden'


Een taboe op schulden?

Een taboe die wij graag doorbroken zien worden, is het taboe wat op schulden zelf ligt. Mensen denken dat schulden raar, gek, beschamend, niet normaal zijn. Dit zijn ze niet. Ze komen vaker voor dan je denkt. Als je je eigen straat bekijkt dan zullen er geheid voordeuren zijn waar schulden achter schuilen, waar jij als buurman- of vrouw totaal geen weet van hebt. We willen het bespreekbaar maken. Ook als je bang bent dat iemand in jouw omgeving schulden heeft, en je weet niet hoe je dit moet aanpakken, kun je ons bellen. Wij denken met je mee hoe jij als naaste eventuele problemen bespreekbaar kunt maken.

Een vooroordeel dat wij vaak horen is dat mensen denken dat ze altijd, in welke schuldensituatie ook, naar de gemeente moeten. In veel gevallen kan de gemeente goed helpen, maar er zijn ook ontzettend veel andere instanties in Nederland die kunnen helpen. Door met ons te bellen kunnen we over al die instanties uitleg geven en samen zoeken naar de meest passende hulp.

Wat kan je als omstander doen?

Zoals ik al eerder aangaf kan het soms moeilijk zijn om schulden bespreekbaar te maken. Het is een beladen onderwerp, waar je niet altijd even gemakkelijk over praat. Probeer het gesprek in ieder geval aan te gaan met diegene, geef aan dat je je zorgen maakt en dat je er graag voor diegene wilt zijn. Misschien kun je zelfs al instanties benoemen die eventueel hulp kunnen bieden. Ook hierin kunnen wij als hulplijn ondersteunen.

Maak jij je zorgen om jouw financiële situatie of om die van een ander? Neem een kijkje op Geldfit.nl of neem (anoniem) telefonisch contact op met 0800 - 8115.