De Amsterdamse rapper Krulle heeft samen met 113 het nummer Ik Zie Je uitgebracht. Hij schreef dit nummer speciaal voor de 1K Z1E J3-campagne. Daarin roept hij samen met Typhoon, Glen Faria en McLost op om te praten over zelfdoding.Ter gelegenheid van het nummer en de campagne, onthulde Krulle samen met Tanja Jadnanansing (stadsdeelvoorzitter Amsterdam Zuidoost) en Monique Kavelaars (bestuurder van 113) een 1K Z1E J3-bankje in stadsdeel Zuidoost - een plek die uitnodigt om te vragen en te luisteren hoe het écht met iemand gaat.
Met het nummer wil Krulle iedereen die aan zelfdoding denkt, laten voelen dat je niet alleen bent, dat praten helpt en dat er iemand is die luistert. Het is echt nodig om zelfdoding bespreekbaarder te maken, vindt hij. “De mooiste view komt na de zwaarste klim,” zegt hij. “Daarom is praten over zelfdoding zo belangrijk, zodat iedereen die eraan denkt niet opgeeft en volhoudt!”
Ik Zie Je is Krulles tweede nummer waarin hij over zelfdodingsgedachten rapt. Eerder dit jaar bracht hij Issues uit als eerbetoon aan een goede vriend die een einde aan zijn leven maakte. Ook zijn zus en nichtje stierven door zelfdoding. Muziek hielp hem om woorden te geven aan zijn verdriet en gevoel.
1K Z1E J3-bankje in de Bijlmer
Ter gelegenheid van de release en start van de campagne opende Krulle een 1K Z1E J3-bankje op het plein voor buurthuis de Bonte Kraai, een centrale plek in de wijk waar veel buurtbewoners langslopen. Stadsdeelvoorzitter Tanja Jadnanansing was daarbij aanwezig: “Juist hier in Zuidoost, waar verdriet en veerkracht vaak hand in hand gaan, is dit bankje een plek van hoop. Een plek waar we durven te vragen: hoe gaat het écht met je? Want liefdevol luisteren kan levens redden. Dat is Law and Love in actie.”
Persoonlijke verhalen
Krulle nodigde voor deze campagne de artiesten Typhoon, Glen Faria en McLost uit, die hun persoonlijke verhaal delen. Ze moedigen aan om je uit te spreken als je aan zelfdoding denkt. En ze roepen op om met oprechte interesse en aandacht te luisteren op het moment dat iemand dat doet.
Durven praten
‘Denk je weleens aan zelfdoding?’ Hoe meer mensen die vraag durven te stellen, hoe meer levens we kunnen redden. Krulle, Typhoon, Glen Faria, McLost én 113 willen met deze samenwerking mensen bewust maken hoe belangrijk het is om het gesprek over zelfdoding te voeren. In de campagne verwijst 113 daarom naar de Vraag Maar-training. Deze gratis en online gesprekstraining helpt om met meer zelfverzekerdheid het gesprek te starten.
De 1K Z1E J3 campagne met Krulle, Typhoon, MC Lost en Glen Faria is vanaf 20 november te zien via social media. Luister nu het nummer Ik Zie Je!
