Denk je aan Zelfmoord?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten. 

 

 

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken
Werken bij 113

Werken bij 113: In gesprek met Roos van Leijenhorst

Ontmoet Roos, 31 jaar oud uit Haarlem. Roos is werkzaam als hulpverlener en floormanager bij 113 Zelfmoordpreventie. In haar dagelijkse werkzaamheden op de werkvloer praat ze met hulpvragers via de hulplijn en chat én is ze verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van andere hulpverleners. We namen Roos even apart van haar drukke werkdag om haar wat vragen te stellen over haar werkzaamheden, hoe ze bij 113 terecht is gekomen en wat het hebben van ‘koel hoofd en warm hart’ voor haar betekend.

 

Ha Roos, wat leuk dat we je even apart kunnen nemen! Kun je eens wat meer vertellen over jezelf en welke rol je vervult binnen 113?
Ik ben Roos, 31 jaar oud en kom uit Haarlem. Op dit moment ben ik iets langer dan 2 jaar werkzaam bij 113 in de functie van Hulpverlener 1. Dit houdt in dat ik gesprekken voer in de hulplijn, zowel via de chat als telefonisch. Daarnaast ben ik floormanager, bied ik werkbegeleiding aan stagiaires/vrijwilligers en start begin 2021 met het geven van de basistraining aan de nieuwe mensen die bij ons in de hulplijn gaan werken.



Hoe ben je bij 113 terecht gekomen en wat deed je doen blijven?
De vacature kwam ik tegen op de website van 113 toen ik op zoek was naar een nieuwe uitdagende baan. Het werk biedt veel afwisseling in de vorm van de verschillende taken en verantwoordelijkheden. De groep met stagiaires en vrijwilligers is continu in beweging en dat zorgt regelmatig voor nieuwe gezichten, inwerken en begeleiden. In de hulplijn vind ik het mooi om zoveel verschillende, stuk voor stuk unieke mensen te spreken. De doelgroep is divers en het is een kunst om binnen één gesprek een vertrouwensband met iemand op te bouwen en daarbij tot de kern te komen, waarna iemand hopelijk weer vooruit kan. 

 

"Ik heb veel gesprekstechnieken geleerd en vaardigheden om mensen te begeleiding in het werk. Ik heb meer inzicht en kennis rondom zelfmoordgedachtes en hoe hier mee om te gaan. Taboe onderwerpen bestaan niet. Dit zijn dingen die ik zeker weer mee kan nemen naar een volgende werkplek."

 

Hoe zou je de sfeer omschrijven op de werkvloer bij de hulpverlening van 113?
De sfeer bij 113 is zowel professioneel als informeel. De dag wordt altijd gezamenlijk geopend en afgesloten waarbij iedereen in de gelegenheid wordt gesteld om te vertellen hoe het gaat en waar hij/zij tegenaan liep. We helpen elkaar tijdens de gesprekken en er is ruimte om na te bespreken en genoeg pauzes tussen door te nemen. De cultuur is ook erg gericht op leren. Door met elkaar mee te kijken en te luisteren kunnen we elkaar goede feedback geven waardoor iemand verder kan groeien.

 

Welke dingen heb je geleerd bij 113 en hoe denk je dat deze later nog goed van pas kunnen komen?
Ik heb veel gesprekstechnieken geleerd en vaardigheden om mensen te begeleiding in het werk. Ik heb meer inzicht en kennis rondom zelfmoordgedachtes en hoe hier mee om te gaan. Taboe onderwerpen bestaan niet. Dit zijn dingen die ik zeker weer mee kan nemen naar een volgende werkplek.

 

Heb je je op verrassende manieren kunnen ontwikkelen bij 113 waar je in eerste instantie nooit aan had gedacht?(Of misschien iemand anders in je team)
Voor mijzelf is het best een stap om een training te gaan geven aan een groep. Het is erg buiten mijn comfort zone en ik vind het mooi dat dit soort mogelijkheden er binnen 113 zijn. In de hulplijn vind ik het bijzonder om de passie en ontwikkeling te zien bij onze vrijwilligers. De motivatie om juist dit werk te doen kan heel persoonlijk zijn. Zij hebben regelmatig een achtergrond in een andere sector en je kunt daardoor veel vooruitgang zien in de gespreksvoering en de kennis op het gebied van hulpverlening

 

Hulpverlening

 

Jij hebt zowel de functie hulpverlener als floormanager, kun je wat meer vertellen over hoe deze twee werkzaamheden elkaar ontmoeten?
Als floormanager leidt je de dienst in goede banen. Je houdt het overzicht, ondersteunt vrijwilligers/stagiaires tijdens gesprekken en zet de lijnen uit. Je geeft richting en kan daarin verschillende belangen afwegen. Er zijn momenten dat je collega’s vraagt om met een gesprek mee te kijken en soms zal er ruimte zijn dit zelf te doen. Je plant de pauzes in, houdt in de gaten hoe het met het team gaat, zorgt ervoor dat voicemails op tijd terug worden gebeld en kijkt ook naar de ziekmeldingen en bezetting. Als hulpverlener ondersteun je de floormanager waar nodig en voer je daarnaast hulplijn gesprekken.

 

We hebben het wel eens over ‘een koel hoofd en een warm hart’, hoe zie jij jezelf hier in terug?
Het is denk ik mee leven, bij iemand aansluiten en tegelijkertijd nuchter blijven. Dit zie ik bij mezelf terug tijdens de gesprekken, maar ook in de begeleiding op de werkvloer. Je krijgt soms met heftige situaties te maken waarbij het belangrijk is “je hoofd koel te houden” en daarbij verbinding te maken met de ander.

 


 

113 Zelfmoordpreventie groeit! Om deze reden zijn we op zoek naar hulpverleners/floormanagers (HV1) om de hulpverlening van 113 te versterken en naar het volgende niveau te tillen.

Ben jij een ervaren zorgprofessional die klaar is voor een nieuwe uitdaging en heeft het interview met Roos je interesse gewekt? Ga dan naar: https://bit.ly/38cDyN8 en bekijk de vacature!

Voor directe vragen kun je ook contact opnemen met Romy ter Haak, onze corporate recruiter via 020-3113 883 of met Ed Kist, Teamleider Hulpverlening via 06 835 35 640