Zelfdoding is de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren en jongvolwassenen in Nederland. Steeds meer jongeren zoeken met suïcidale gedachten steun op social media, waar praten zowel helpend als schadelijk kan zijn. Met de campagne Delen Doet Iets laat 113 zien hoe je online veilig en verantwoord over zelfdoding kunt praten.
In korte video’s op TikTok en Instagram bespreekt 113 wat helpend is om te delen, en wat juist niet. De video’s verwijzen naar 113.nl/delendoetiets, waar alle video’s zijn gebundeld en een praktische, gratis toolkit te downloaden is met tips voor veilig online communiceren.
Social media: steunend én risicovol
Social media bieden jongeren erkenning, informatie en lotgenotencontact, maar onderzoekers van 113 zien ook dat blootstelling aan negatieve content, sociale vergelijking en kopieergedrag suïcidale gedachten en gedragingen kan uitlokken of verergeren. “Wat je deelt, doet ertoe,” benadrukt 113. “Een post of reactie kan steun geven, maar ook onbedoeld schade veroorzaken.”
Gebaseerd op #Chatsafe
De campagne is gebaseerd op #Chatsafe, een internationaal programma dat in Australië is ontwikkeld en in het kader van de Derde Landelijke Agenda Suicidepreventie door 113 samen met MIND naar Nederland is gehaald. #Chatsafe leert jongeren veilig omgaan met online content over zelfdoding en zelfbeschadiging, en helpt de negatieve effecten van social media te beperken zonder het gesprek te ontmoedigen.
Van veilige berichtgeving naar veilig delen
113 werkt al jaren samen met landelijke en regionale media via de handreiking voor veilige berichtgeving over zelfdoding. In de afgelopen vijf jaar is daarin een duidelijke positieve ontwikkeling zichtbaar: steeds meer media publiceren zorgvuldig en zoeken actief contact voor overleg en advies. Door de sterke groei van social media ontstond echter een nieuwe behoefte. Met Delen Doet Iets vertaalt 113 deze kennis nu naar het online domein, waar iedereen zender kan zijn.
Samen met influencers
Aan de campagne werken Indy Suzanna (@indysuzanna), Gabriël Matser (@gabrielmatser) en KIYA (@kiya) mee. Zij hebben ieder een persoonlijke relatie met het onderwerp en dragen bij aan het op een toegankelijke en herkenbare manier bespreekbaar maken van veilig delen op social media.