Mentaal welzijn en gespreksvoering
Als mensen leren praten over suïcidaliteit en signalen herkennen, wordt het ook makkelijker om andere moeilijke thema’s bespreekbaar te maken. Denk aan schulden, sociale onveiligheid of relatieproblemen. Dit versterkt het mentale welzijn en de sociale samenhang op de werkvloer. Een routekaart helpt om een goed gesprek te voeren en gedachten aan zelfdoding bespreekbaar te maken.
Werken aan beleid
Om echt werk te maken van suïcidepreventie neem je het als organisatie ook op in het organisatiebeleid. Maar hoe implementeer je suïcidepreventie op een juiste en zorgvuldige manier? Met het handboek suïcidepreventie voor organisaties van 113 heb je een compleet overzicht: van signalering en het aanstellen van een aandachtsfunctionaris tot implementatie en evaluatie. De stappen gelden voor zowel sectoren en branches, als individuele (grotere) organisaties.
De inhoud van het handboek alvast bekijken
1. Voorbereiding
- Bekijk of je suïcidepreventie onderdeel kan zijn van bestaand beleid rondom psychosociaal welzijn.
- Zorg voor draagvlak bij het management om suïcidepreventie als beleidsprioriteit te zien.
- Suïcidepreventie vraagt om beleid met concrete acties op meerdere niveaus tegelijk.
- Bepaal welke functies in aanmerking komen voor de rol van Gatekeeper en welke trainingen daarvoor nodig zijn. Overweeg om trainingen structureel op te nemen in het opleidingsaanbod.
2. Opstarten
- Wijs een aandachtsfunctionaris/projectleider suïcidepreventie aan als vraagbaak voor collega's en die een rol heeft in het (door)ontwikkelen van beleid.
- Stel een kernteam samen: betrokkenheid van directeur/bestuurder is hierin essentieel. Denk ook aan medewerkers van HR, communicatie, OR of de arbodienst.
- Werk aan bewustwording van suïcidepreventie onder kernteam.
- Breng de risicofactoren en -groepen in kaart, en neem eventueel ook punten op in de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E)
3. Implementeren
- Werk aan bewustwording van suïcidepreventie door gerichte voorlichting of algemene campagnes.
- Start training en scholing van medewerkers/gatekeepers.
- Stel meerjarenbeleid vast.
- Versterk (na)zorg en ondersteuning voor medewerkers.
4. Borgen
- Borg de ingevoerde protocollen.
- Begeleid intern netwerk van gatekeepers.
- Werk samen met lokale partners zoals arbodienst, UWV of schuldhulpverlening.
- Evalueer de actiepunten en resultaten van het beleid.
Download het handboek voor suïcidepreventie voor organisaties
1 op de 40 volwassenen worstelt met gedachten aan zelfdoding. Maak suïcidepreventie onderdeel van jouw organisatiebeleid.
Voorlichting geven
Weten alle medewerkers waar ze terecht kunnen? Zeker bij zelfdodingsgedachten is het belangrijk dat ze de route intern én extern weten. Maar ook naaste collega's zijn belangrijk in preventie, op welke signalen van hun collega's kunnen zij letten?
Organiseer een algemene voorlichting, en zorg dat informatie beschikbaar is op bijvoorbeeld jullie intranet (onder het kopje Arbo of (mentale) gezondheid). Een laagdrempelige manier is door foldermateriaal neer te leggen in algemene ruimtes:
Suïcidepreventiewijzer over een goed gesprek voeren
Crisiskaartje om anoniem hulp te vinden bij 113
Trainingen
Het is belangrijk dat professionals zoals leidinggevenden, HR-medewerkers, vertrouwenspersonen en andere medewerkers signalen kunnen herkennen van collega's die aan zelfdoding denken. Organiseer voor hen trainingen. Zo voelen ze zich meer vertrouwd met het onderwerp: hoe ga je het gesprek aan en hoe verwijs je naar passende hulp? Meer informatie over het aanbod van trainingen vind je op de pagina van 113 Academy.