Denk je aan zelfmoord?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten. 

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken

Tips bij herbelevingen

Als je iets naars hebt meegemaakt, kan je last hebben van herbelevingen. Flashbacks, die heel echt lijken doordat alles weer precies zo oogt, ruikt en voelt als toen het werkelijk gebeurde. We hebben een aantal tips en technieken verzameld, die je kunnen helpen omgaan met deze vervelende ervaringen.  

Teruggaan naar het nu

Herbelevingen kunnen je overvallen en het gevoel geven dat je er geen invloed op hebt. Hierdoor kan je je machteloos en angstig voelen. De volgende technieken helpen je om zo veel mogelijk tot rust te komen, en om je vanuit zo’n ervaring terug te brengen in het nu. Het beste is om alle tips goed door te lezen, en uit te proberen wat jou het beste helpt.

Hardop zeggen

Een behulpzame techniek is om dingen hardop uit te spreken. Hier zijn 3 manieren om je terug in het nu te brengen via je eigen stem. Probeer ze goed te onthouden, zodat je er gebruik van kan maken als het nodig is.

  1. Van 5 tot en met 1 tellen
    Focus zo goed mogelijk op je zintuigen en benoem hardop 5 dingen die je ziet, die je hoort, die je fysiek voelt en die je proeft of ruikt. Doe dit met volste concentratie en neem zo veel tijd als je wil. Is het gelukt? Benoem dan 4 dingen die je ziet, hoort, voelt en proeft of ruikt. En daarna 3, dan 2 en 1. Probeer in de laatste ronde dingen te benoemen die het prettigst zijn. Eindig de oefening met je volledige aandacht bij het gevoel van je voeten, stevig op de vloer. Neem ongeveer 15 minuten voor deze oefening, of tot wanneer je merkt dat je herbeleving naar de achtergrond is verdwenen.
  2. Jezelf geruststellend toespreken
    Zeg hardop: “Ik heb een herbeleving. Het is niet echt, ik ben veilig.” Probeer deze zin steeds langzamer te herhalen. Benoem eventueel ook waar je nu bent en hoe de ruimte er uitziet. Benoem de datum van vandaag, het jaar, hoe oud je bent en zeg: “Ik ben veilig.”
  3. Naar een fijne plek gaan
    Stel je voor dat je op een veilige en prettige plek bent. Een lekker zonnig strand bijvoorbeeld, of bij je beste vriend of vriendin. Probeer nu hardop zoveel mogelijk details te beschrijven. Hoe ziet het er daar uit? Hoe ruikt of voelt het? Welke geluiden hoor je? Wie is er bij je?

Als dit lastig is voor je, probeer dan te bedenken dan dat je aan het begin van een pad staat, naar je veilige plek toe loopt, en steeds meer details kan zien. Of gebruik deze podcast om te ontspannen en jouw veilige plek te ontdekken:

Podcast Ontspannen via je fantasie

Heb je een herbeleving, maar werken de oefeningen niet?

Dan kan je proberen om rustig te worden door een familielid of vriend(in) te bellen. Is er sprake van acute nood, neem dan contact op met de huisartsenpost. Komen er suïcidale gedachten in je op, bel of chat dan met ons.