Wat te doen bij vertraging behandeling door coronatijd

Ben je op dit moment in levensgevaar? Bel dan nu 112. Ben je niet in levensgevaar maar heb je wel hulp nodig? Neem dan contact op met de hulplijn via de chat (rode button rechts bovenaan), bel 113 of bel gratis 0800-0113. Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus kan het zijn dat je behandeling tijdelijk is aangepast of dat het langer duurt voordat je hulp kan krijgen. Op deze pagina bieden we je een aantal opties aan die je kunnen helpen om met je zelfmoordgedachten aan de slag te gaan en deze periode door te komen.

Steun voor jezelf in coronatijd

Wanneer je spanning of onrust voelt, of veel gedachten in je hoofd hebt, kan het lastig zijn om jezelf weer tot rust te brengen. Hier vind je tips om afleiding en ontspanning te vinden. Luister een van deze ontspanningsoefeningen. Als je ontspant, is het makkelijker om je hoofd leeg te maken en rustiger te worden. 

Tips hoe om te gaan met stress tijdens de coronacrisis

Lees hier de tips.

Podcast Ontspannen door inspannen

Luister een van deze ontspanningsoefeningen. Als je ontspant, is het makkelijker om je hoofd leeg te maken en rustiger te worden. 


Podcast Ontspannen via je fantasie

    Tips om in slaap te vallen

    Door een tekort aan slaap kan je echt wanhopig worden. Hier vind je tips die jou kunnen helpen om beter te slapen.

    • Als je lang wakker ligt, kun je het best even uit bed gaan om iets saais te gaan doen. Kies iets wat nutteloos en niet echt leuk is, en ga niet op een scherm gaan kijken, want daar word je weer wakker van. Je kan bijvoorbeeld alle letters 'e' onderstrepen in een artikel in de krant. Zo houd je jezelf niet te lang wakker, maar word je verveeld en slaperig.
    • Als je niet kunt slapen omdat je ligt te piekeren, kun je een schriftje naast je bed leggen om de gedachten die je wakker houden op te schrijven. Je kan ook de wolkenoefening luisteren om zo je piekergedachten wat minder zwaar te maken. Deze kun je liggend in bed luisteren.

    Podcast wolkenoefening

    .

    Als je te gestrest bent om in slaap te vallen, kun je deze ontspanningsoefening doen. Deze kun je liggend in je bed luisteren.

    Podcast Focus op je adem

    Zelfhulpcursus

    De zelfhulpcursus Leven onder controle helpt je beter om te gaan met je piekergedachten aan zelfdoding. De online cursus bestaat uit 6 lessen. Elke les bestaat uit theorie, tips en een aantal opdrachten. Je kan de cursus helemaal zelf doen, maar als je dat prettig vindt kun je ook begeleiding krijgen van één van onze hulpverleners. 

    Aanmelden: De online zelfhulpcursus is gratis en anoniem te volgen. Je hoeft alleen een (nick)name, een geldig e-mailadres en een wachtwoord in te vullen. Je bent direct ingelogd en kunt starten met de zelfhulpcursus.

    Meld je aan voor de zelfhulpcursus

    Online therapie

    Denk je aan zelfdoding en wil je proberen te voorkomen dat je jezelf iets aandoet? Dan kan online therapie iets voor jou zijn. Tijdens online therapie werk je met een vaste hulpverlener in maximaal 8 sessies aan het voorkomen van zelfdoding. De online therapie is gratis en anoniem te volgen.

    Meld je aan voor online therapie

    BackUp App

    De BackUp app heeft verschillende tools die je kunnen helpen om een crisis te overbruggen of een volgende crisis te voorkomen. Download de app hier.

    Veel gestelde vragen over het coronavirus 

    Lees hier de meest gestelde vragen op de pagina van de Rijksoverheid.