Denk je aan zelfdoding?

We zijn er voor je.
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten.

Bel gratis 113 Chat met ons Teletolk
Bel of chat met ons
Zoeken

Ik wil dood

“Ik wil dood”. Dit zijn vaak moeilijke woorden om hardop uit te spreken. Naar familie of vrienden. Of tegen een huisarts of hulpverlener. Soms is het zelfs moeilijk om “Ik wil dood” hardop tegen jezelf te zeggen.

Realiseer je dat het erg belangrijk is om hierover te praten. Dus mochten de woorden “help, ik wil dood” wel eens door je gedachten spelen: neem contact op en ga met ons in gesprek. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week open voor een gesprek. Gratis en anoniem. Bel naar 113 of start een chatgesprek op onze website.

Wil je liever zelf aan de slag? Onze zelfhulpcursus Leven onder controle leert je beter omgaan met je gedachten aan zelfdoding. Je kunt ook de BackUp app gebruiken als hulpmiddel om een crisis te voorkomen of te overbruggen.

Ik wil dood nu

Gaat er op dit moment de gedachte door je hoofd dat je dood wilt? Liever vandaag dan gisteren? Praten over zelfmoordgedachten kan bij ons, anoniem en vertrouwelijk. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar. Je kunt praten met een hulpverlener van onze hulplijn over jouw gedachten aan zelfmoord, over het feit dat je (soms) denkt dat je liever dood zou zijn.

Ben je nu in levensgevaar? Bel dan direct 112.

Online therapie of online coaching

Denk je vaker na over zelfdoding en heb je behoefte om hier vaker met dezelfde persoon over te praten? Dan is online therapie of online coaching misschien iets voor jou. Ook dit bieden wij gratis aan en we hebben geen wachtlijst. Met online therapie ga je met een vaste behandelaar het gesprek aan en probeer je in ongeveer 10 sessies je problemen te doorbreken. In het eerste deel van de therapie kijk je samen naar hoe het komt dat je aan zelfdoding denkt. Daarnaast proberen jullie te voorkomen dat je jezelf iets aandoet, terwijl je nog niet 100% zeker weet of je dat wel wilt.

Lees meer over Online Therapie

Suïcidaliteit

Misschien denk je dat het heel vreemd is dat je aan zelfmoord denkt. Alleen niets is minder waar. Elk jaar worden er in Nederland naar schatting 40.000 zelfmoordpogingen gedaan. Toch hebben we het hier bijna nooit over. Er is helaas nog steeds een taboe op praten over zelfdoding.

Bij de meeste mensen gaan deze gedachten aan de dood gelukkig weer over. Dat kan bij jou ook, hoe heftig het nu ook voelt. Het is wel belangrijk dat je je gedachten met iemand deelt. Dat je erover praat en dat je hulp zoekt. Misschien vind je dat eng, of wil je mensen niet belasten. Bedenk dan dat de meeste mensen jou graag willen helpen. Je hoeft het niet alleen te doen. Bekijk ook onderstaande video met 113 GZ-psycholoog Tessa Reedijk.

 Als je het te spannend vindt om je gedachten en doodswens te delen met een bekende, zoals een familielid of vriend(in), weet dan dat je ook je huisarts kan vragen om een gesprek. De hulplijn van 113 is natuurlijk altijd bereikbaar. Wil je een gesprek met een van onze hulpverleners? Bel dan naar 113 of start een chatgesprek op onze website.

“Help ik wil dood” (of niet?)

Als mensen met zelfmoordgedachten eenmaal in gesprek gaan met iemand, blijkt bijna altijd dat zij eigenlijk helemaal niet graag dood willen. Ze willen niet verder met hun leven zoals dat nú is. Ze willen af van het verdriet en de pijn waar ze in zitten. Zelfdoding is maar één manier om een einde te maken aan een leven dat je niet meer kunt (ver)dragen. Er zijn ook andere wegen mogelijk. Wil je uitzoeken wat wij daarin voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet. Neem nu contact op.

Veelgestelde vragen

Ben ik suïcidaal?

Dood willen betekent vaak: ik wil niet meer leven zoals ik nu leef. Het is een signaal dat er iets moet veranderen, niet dat de dood de enige uitweg is. Mensen die eenmaal in gesprek gaan over wat er écht van binnen speelt, ontdekken bijna altijd dat ze eigenlijk helemaal niet dood willen - ze willen van hun pijn af. Praat daarom over je gedachten en gevoelens. Bel of chat anoniem met 113. Weet je nog niet zeker wat je voelt? Doe dan één van onze zelftests.

Doe een van onze zelftests

Ik wil dood maar wil niemand belasten. Wat nu?

Dat gevoel kennen veel mensen. Het is goed om te weten dat er mensen zijn die je willen helpen. Bij ons belast je niemand - onze lijn en hulpverleners zijn er ook voor jou. Met praten belast je niemand, je neemt gewoon ruimte voor jezelf om over je gedachten en gevoelens te praten. Dus bel of chat gerust met 113, het is gratis en anoniem.

Hoe ga ik om met deze gedachten?

Zijn het meer dan gedachten alleen en ben je in levensgevaar? Bel dan 112. Is het minder acuut maar wel aanwezig? Probeer de gedachten niet weg te drukken, maar ga het gesprek aan. Maak bijvoorbeeld contact met iemand die je vertrouwt of bel of chat met 113. Veel mensen zijn bang voor de reactie van anderen, of schamen zich. Terwijl praten juist het meeste helpt. Bij 113 kun je anoniem open zijn, wij luisteren zonder oordeel. Dat is precies waarom we er zijn.

Leer meer over de hulplijn

Renske Gilissen
Manager Onderzoeksafdeling