Tips tijdens een crisis

Crisis is altijd tijdelijk. Het nare gevoel is heel overweldigend, maar er zit sowieso een eind aan. Het is belangrijk om goed te bedenken hoe je door de crisis heen komt, zonder dat je beslissingen gaat nemen die onhandig zijn. Je zou het kunnen zien als een soort storm: het kan heel heftig en angstaanjagend zijn, maar als je ervoor zorgt dat je op een veilige plek blijft met een goed plan en de juiste vaardigheden, kom je de storm goed door en kom je er zonder kleerscheuren uit. Lees hieronder een aantal tips die je kunnen helpen.

Zorg voor je eigen veiligheid. Ben je in levensgevaar? Bel dan nu 112.

Stoppen met piekeren in 4 stappen

Piekeren lijkt op nadenken, maar dat is het niet. Piekeren is malen en herkauwen. Je hoopt dat je door je gepieker oplossingen vindt maardat gebeurt juist niet. Je komt steeds op hetzelfde punt uit. Je loopt rondjes in je hoofd.
Hieronder vind je 4 stappen die je helpen om te stoppen met piekeren.

  1. De eerste stap in het stoppen met piekeren is opmerken dat je piekert. Als je merkt dat je wéér dezelfde zorgen hebt, zeg je hardop ‘STOP’ tegen jezelf. Dit voelt misschien een beetje gek, maar door het hardop te zeggen zullen je piekergedachten even stoppen en kun je aan iets anders denken. Maak daarna de volgende zin af: Op dit moment denk ik aan ………. (je piekergedachte), maar eigenlijk wil ik denken aan ……….. (fijne gedachte). Vervolgens kun je actief aan je fijne gedachte denken.
  2. Als het toch niet lukt om fijne gedachten in je hoofd te krijgenkun je proberen het piekeren te stoppen door jezelf lichamelijk af te lijden. Die doe je door iets anders fysieks te gaan doen. Ga bijvoorbeeld je was opvouwen, douchen, een stuk fietsen of hardlopen. Verzin  een fysieke activiteit waardoor je met je gedachten echt even bij iets anders dan je piekergedachten bent.
  3. Mocht het niet helpen om jezelf fysiek af te leiden, dan kan het altijd nog helpen om jezelf mentaal af te leiden van de piekergedachten. Dit doe je door je hoofd iets anders heel ingewikkelds te laten doen. Je hersenen hebben dan geen aandacht meer over om te besteden aan de piekergedachten. De piekergedachten verdwijnen dan vanzelf. Voorbeelden van oefeningen die je kunt doen zijn alle blauwe voorwerpen in de ruimte tellen, van 100 naar 0 terugtellen met stappen van 3 of een woordenslang maken.

Tips voor afleiding en ontspanning

Wanneer je spanning of onrust voelt, of veel gedachten in je hoofd hebt, kan het lastig zijn om jezelf weer tot rust te brengen. Hier vind je tips om afleiding en ontspanning te vinden.

Luister een van deze ontspanningsoefeningen. Als je ontspant is het makkelijker om je hoofd leeg te maken en rustiger te worden. 

Podcast Ontspannen door inspannen


Podcast Ontspannen via je fantasie

    Tips om in slaap te vallen

    Door een tekort aan slaap kan je echt wanhopig worden. Hier vind je tips die jou kunnen helpen om beter te slapen.

    • Als je lang wakker ligt, kun je het best even uit bed gaan om iets saais te gaan doen. Kies iets wat nutteloos en niet echt leuk is, en ga niet op een scherm gaan kijken, want daar word je weer wakker van. Je kan bijvoorbeeld alle letters 'e' onderstrepen in een artikel in de krant. Zo houdt je jezelf niet te lang wakker, maar wordt je verveeld en slaperig.
    • Als je niet kunt slapen omdat je ligt te piekeren, kun je een schriftje naast je bed leggen om de gedachten die je wakker houden op te schrijven. Je kan ook de wolkenoefening luisteren om zo je piekergedachten wat minder zwaar te maken. Deze kun je liggend in bed luisteren.

    Podcast wolkenoefening

    • Als je te gestrest bent om in slaap te vallen, kun je deze ontspanningsoefening doen. Deze kun je liggend in je bed luisteren.

    Podcast Focus op je adem