Belang van beleid maken
Het gemaakte beleid geeft namelijk richting aan de medewerkers om preventie op een bepaalde manier in te richten en duidelijk te maken wat er vanuit de onderwijsinstelling wel of niet gebeurt. Je draagt zorg voor je medewerkers, zodat zij niet op het moment zelf hoeven te beslissen.
Denk bijvoorbeeld aan geheimhouding: wanneer je hebt vastgesteld hoe om te gaan met geheimhouding als er gevaar is voor een jongere of diens omgeving, geef je de medewerker de mogelijkheid hier ook naar te handelen. Ook zorg je ervoor dat de medewerker niet alleen blijft zitten met deze zorgen om de jongere.
Geheimhouding en andere thema’s zijn vaak niet zo zwart-wit: juist daarom is het belangrijk om hier beleid voor vast te leggen. Beschrijf bijvoorbeeld dat er geen geheimhouding, maar wel zorgvuldigheid belooft kan worden. Doe niets achter de rug van de jongere om, maar betrek deze bij het gesprek en de afspraken. Bespreek ook met de jongere dat het onderwerp van gesprek te zwaar is om alleen te dragen: voor de jongere én voor de medewerker. Zo geef je structuur en helderheid aan je medewerkers.
Preventie en Postventie
Maak in het beleid onderscheid tussen preventie en postventie. Preventie richt zich op wat je acties zijn wanneer het niet goed gaat met een leerling en je ontdekt dat er sprake is van suïcidaliteit. Postventie richt zich op de acties die je neemt na een suïcidepoging of suïcide.
Materialen
Kijk voor materialen die je kunt gebruiken, onder het kopje Materialen en tools.
