Denk je aan zelfdoding?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten.

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons Teletolk
Bel of chat met ons
Zoeken

Onderwijs - Studentenwelzijn

Jongeren die lekker in hun vel zitten, leren en studeren beter. Helaas hebben veel jongeren last van prestatiedruk, stress en psychische klachten. Aandacht voor welbevinden op school, sociale veiligheid en/of studentenwelzijn is dan ook van groot belang binnen het onderwijs. Het begint bij een veilig en inclusief school- of studieklimaat dat een fysiek, emotioneel en sociaal veilige basis biedt voor jongeren en medewerkers op de onderwijsinstelling.

Welbevinden op school

Welbevinden op School (vo en mbo) helpt je snel op weg om vanuit een duurzame visie te werken aan welbevinden, samen met anderen in en om de school. Met kennis en praktische handvatten die hun basis hebben in wetenschappelijk onderzoek.

Voor meer informatie over welbevinden op school:

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid gaat over het bevorderen van sociaal gedrag door bijvoorbeeld gedragsregels op school en het tegengaan van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag. Voorbeelden zijn: pesten, agressie, geweld, discriminatie, racisme, (homo)seksuele intimidatie, radicalisering en extremisme.

Voor meer informatie over sociale veiligheid (vo en mbo):

Een jongen maakt huiswerk in een klaslokaal

Studentenwelzijn

Het studentenwelzijn Programma Stijn helpt mbo, hbo en wo onderwijsinstellingen, gemeenten en preventie- en zorgprofessionals om het studentenwelzijn te verbeteren en risicovol middelengebruik onder studenten te voorkomen.

Suïcidepreventie is een onderdeel van mentaal welbevinden, sociale veiligheid of studentenwelzijn

Suïcidepreventie is een onderdeel van het beleid en acties rondom mentaal welbevinden, sociale veiligheid of studentenwelzijn binnen een onderwijsinstelling. Door aandacht te hebben voor bovenstaande ben je al bezig met suïcidepreventie.

Daarnaast is het belangrijk om suïcidepreventie als onderdeel te zien van en op te nemen in het beleid rondom deze drie thema’s. We weten dat suïcidepreventie een spannend thema is, waarbij schuld of angst voor het dragen van de verantwoordelijkheid voor de ander een reden kan zijn om niet te handelen. Juist door het er niet over te hebben wordt het taboe vergroot en blijft iemand alleen met deze gedachten zitten, waardoor de kans bestaat dat deze gedachten sterker worden. 

Door te weten wat je kunt doen (vanuit de afspraken binnen je eigen onderwijsinstelling en door het volgen van trainingen) is het gesprek hierover aangaan gemakkelijker. Je draagt niet de verantwoordelijkheid over de acties van de ander, maar wel over die van jezelf. Door te vragen bij de jongere naar gedachten rondom suïcidaliteit, open je wellicht een deur van eenzaamheid en angst. Zo kun je laten zien dat de ander er niet alleen voor staat. Vaak zorgt dit gesprek voor veel opluchting, omdat er eindelijk openlijk gesproken kan worden over deze thema’s.